دانش بومی
فاطمه ساعدی؛ مرضیه قاسمی
چکیده
تنوع نقوش، تکنیکهای دوخت، ظرافت بالا و هندسهای که در هنر بلوچیدوزی نهفته است در قرن اخیر موجب جلب نظر طراحان در سطح ملی و بینالمللی شده است. دوخت بلوچ باتوجه به پارچۀ زمینه به دو روش تارکش و تارشمار قابل اجراست. در دوختهای تارشمار تزئینات بلوچیدوزی بر روی قطعات هندسی جداگانهای دوخته شده و سپس به لباس اصلی متصل میشوند، ...
بیشتر
تنوع نقوش، تکنیکهای دوخت، ظرافت بالا و هندسهای که در هنر بلوچیدوزی نهفته است در قرن اخیر موجب جلب نظر طراحان در سطح ملی و بینالمللی شده است. دوخت بلوچ باتوجه به پارچۀ زمینه به دو روش تارکش و تارشمار قابل اجراست. در دوختهای تارشمار تزئینات بلوچیدوزی بر روی قطعات هندسی جداگانهای دوخته شده و سپس به لباس اصلی متصل میشوند، اما دوختهای تارکش مستقیم بر روی پارچۀ اصلی لباس اجرا میشوند و ارزش هنری بالاتری دارند، اما باید در نظر داشت که تمام نقوش و تکنیکهای دوخت با این روش قابل اجرا نیستند. پژوهش حاضر به روش تحلیلی ـ توصیفی در پی پاسخگویی به این پرسش است که؛ در تزئین لباس غیربومی با چه شیوههایی میتوان نقوش بلوچی را به صورت سنتی اجرا کرد؟ تلاش جهت شناخت نقوش بر مبنای پارچۀ زمینه جهت اجرای آسان و راحت در مباحث طراحی لباس هدف اصلی این پژوهش است. این نتایج حاصل شد که نقوش انتزاعی بر روی پارچههای با بافت معمولی به صورت ذهنی و تارکش قابل اجرا هستند و نقوش هندسی به جز تکنیکهای پرکار پنوچی و چوتل که فقط بر روی پارچۀ تارشمار قابل اجرا بوده، به صورت تارکش و ذهنی بر روی پارچههای معمولی نیز قابل اجرا هستند.